Om forestillingen
Med RHINGULDET fortsatte Den Ny Opera i august 2019 det storværk – en ny samlet produktion af NIBELUNGENS RING – som kompagniet så succesfuldt indledte med produktionen af Valkyrien i 2017.
PROLOGEN
RHINGULDET er forhistorien til Ringen. Dværgen Alberich røver en klump magisk guld fra bunden af Rhinen. Af guldet skaber han en ring – en ring der giver sin ejermand uindskrænket magt – og dermed sætter han hele den fatale historie i gang, som tre operaer senere skal ende med gudernes ligbål i Ragnarok.
NORDISK SANGERHOLD
Til produktionen af RHINGULDET havde Den Ny Opera samlet et nordisk sangerhold af fineste klasse. Barytonen Jens Søndergaard fik, i rollen som den unge Wotan, sin debut som Wagner-sanger.
Fra Valkyrien var der genhør med Randi Stene i rollen som Fricka og Magnus Vigilius, der vendte tilbage i rollen som Froh. Loges store parti blev sunget af den svenske tenor Niklas Bjørling-Rygert, Alberich blev sunget af af Jesper Buhl, Freja af Elsebeth Dreisig, jætterne Fasolt og Fafner af Morten Staugaard og Jesper Brun-Jensen, mens man i rollerne som de tre Rhindøtre kunne opleve Hanna Husáhr, Trine Bastrup Møller og Johanne Højlund, der ligeledes tog sig af Erdas parti.
ORKESTERGRAV SOM I BAYREUTH
Forud for produktionen af den nye ESBJERG-RING har Den Ny Opera fået lov til at foretage en radikal ombygning af orkestergraven i Musikhuset Esbjerg. Med forbillede i orkestergraven i Wagners eget festspilhus i Bayreuth er orkesteret nu placeret på trinvis faldende niveauer og for messingblæsernes vedkommende ydermere inde under scenen. Den nye orkestergrav, som fik sin ilddåb i forbindelse med Valkyrien, har medført en ny fornem orkesterklang i Musikhusets store sal og ikke mindst en enestående fin balance mellem sangere og orkester.
Credit
RHINGULDET Esbjerg 2019
ISCENESÆTTELSE
Kasper Wilton
SCENOGRAFI
Marie í Dali
LYSDESIGNER
Michael Breiner
SØNDERJYLLANDS SYMFONIORKESTER
MUSIKALSK LEDELSE
Lars Ole Mathiasen